Ülke genelinde kış lastiği takma mecburiliği 1 Aralık’ta başlayacak. Bilhassa hava kaidelerinden ötürü meydana gelen trafik kazalarının önüne geçilebilmesi için kış lastiği hayati değer taşıyor. Ankara’da 27 yıldır oto lastik işi ile ilgilenen Serkan Güçlü, kış lastiği taktırmak isteyen vatandaşların 1 Aralık’ın yaklaşması ile otomobillerini ağır bir formda getirmeye başladıklarını söyledi. Zengin, İhlas Haber Ajansı (İHA) muhabirine yaptığı açıklamada, havaların soğumasıyla ve kış lastiği taktırma zaruriliği tarihine sayılı günler kala yoğunluğun başladığını belirterek, şoförlerin kış lastiği seçiminde dikkat etmesi gereken noktalara değindi. Varlıklı, “Bazı marka takıntısı olan beşerler markaya nazaran hareket ediyor fakat ülkemizdeki kış lastikleri geneli pek hoş performanslı iş yapıyor. Dikkat etmesi gerekenler lastiğin tarih konusu, bu çok fazla biliniyor, dillendirildi de aslında. Yeni olmasına dikkat etmeliler, marka çok da kıymetli değil. İnsanların kullanım maksatlarına nazaran, kullanım alışkanlıklarına nazaran, yaptıkları kilometreye nazaran bu değişiyor olağan. Ona kendileri karar veriyorlar” dedi.
“Uzmanlar dört mevsimlik lastiği önermiyor”
Zengin, kış aylarında dört mevsim lastik kullanımının yanlışsız olup olmadığı sorusuna ait, “Ülkemizde, bilhassa İç Anadolu Bölgesi ve Ankara için uzmanlar dört mevsimlik lastiği önermiyor. Lakin tekrar söylediğim üzere kişinin kullanım alışkanlıklarına nazaran, yıllık yaptığı kilometreye nazaran, şayet düşük kilometre yapıyorsa, kışın çok uzun yapmıyor ise ve Ankara’daki yüksek zirvelerden birinde değilse bunlar kış lastiği yerine genelde dört mevsim lastiğe devam edebiliyorlar” tabirlerini kullandı.
“Uzun yıllar kullanılmış lastiklerin çok performans vereceği düşünülmüyor”
Zengin, uzun müddet kullanılmış lastiklerin tekrar kullanılmasının yanlışsız olmadığını lisana getirerek, “İnsanlar aracını değiştiriyor, bir sene evvel kış lastiği almış oluyor, yeni aracın ebatları tutmuyor. Hasebiyle onları da değerlendirip kendisine yeni lastik almak istiyorlar. Bu tip lastikler denk gelirse ki çok oluyor, bunlardan kıymetlendirilebilir natürel ki de. Lakin işte 5 yılı geçmiş, uzun kilometreler yapmış, uzun yıllar kullanılmış lastiklerin çok performans vereceği düşünülmüyor” diye konuştu.
“Her şeyi lastiğe yüklememek lazım”
Kış lastiğinin yanı sıra araçlarda kazayı önlemek maksadı ile nelerin bulundurulması gerektiğine ait Güçlü, “Eğer uzun yol yapıyorsa, şehirlerarası seyahatleri varsa, çekme halatı, takoz, zincir bunları bulundurmak zorundalar. Yasal olarak bunların aslında olması gerekiyor. Doğal kış lastiği taktık diye de aracını yazın kullandığı performansta kullanmaması gerekiyor. Her şeyi de lastiğe yüklememek lazım, kendisinin de önlemli olması gerekiyor. Ani frenlemeden ya da ani hızlanmadan, birden gaza basmadan, bunlardan korunmalı, çekinmeli, bunları yapmamalı” sözlerini kullandı.
“Lastikçiden otel hizmeti alarak değerlendirebilirler”
Zengin, kış lastiği zaruriliği bitiminde şoförlerin lastiklerini lastik otellerini kullanarak koruma edebileceklerini lisana getirerek, “Kendileri saklayacak yerleri varsa direkt betona temas etmeden, güneş görmeyen bir ortamda, radyasyona maruz kalmayacak biçimde saklayabiliyorlarsa kendileri saklayabilirler. Altına mesela betona temas etmeyecek formda tahta koyabilirler, üstüne ağır bir şey koymayacaklar” formunda konuştu.
“Aralık başında artırım gelecektir”
1 Aralık’tan evvelki ve sonraki kış lastiği fiyatlarına ait konuşan Varlıklı, “Sezon açılışından itibaren her ay aslında periyodik olarak artırımlar geliyor. Muhtemelen Aralık’ın başında da bir artırım gelecektir” dedi. 1 Aralık’ta başlayacak olan kış lastiği taktırma mecburiliği 1 Nisan 2023’te sona erecek. Kış lastiği taktırmayan şoförlere bin 152 lira ceza kesilecek.