Sayıştay’ın SGHM raporu Meclis gündeminde: Uçuşlar kısıtlanabilir, yabancı yatırımcılar içni risk var

T24 Ankara

CHP’nin Gölge Bakanı ve Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, sivil havacılık dalının ulusal ve memleketler arası mevzuatlar kapsamında düzenlenmesinden sorumlu Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) Sayıştay raporuyla ortaya çıkan mali tablosundaki aksilikleri ve kurumda Dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Memleketler arası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) yaptığı kontrollerde çıkan olumsuz sonuçları TBMM gündemine taşıdı. Karasu, “Havacılık bölümümüz ICAO puanlarının düşük olması nedeniyle birtakım uçuşlar kısıtlamalara tabi tutulabilir. Hatta yabancı yatırımcılar için daha riskli hale gelebilir” dedi.

CHP Genel Lider Yardımcısı Ulaş Karasu, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) Sayıştay raporuyla ortaya çıkan mali tablosundaki aksilikleri ve dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Milletlerarası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) kurumda yaptığı kontrollerde çıkan olumsuz sonuçları TBMM gündemine taşıdı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle iki farklı soru önergesi veren Karasu, “Kurumsal Dönüşüm Modeli” ismi altında çeşitli uygulamaların yürütüldüğü SHGM’deki usulsüzlükleri TBMM gündemine getirdi. Sayıştay’ın 2023 yılı kontrol raporunda SHGM’nin mali tablolarında 77 milyon 061 bin 466 TL net ziyan görüldüğünü hatırlatan Karasu, “Bu ziyan, kurumun mali sürdürülebilirliği açısından önemli bir tehlike oluşturmaktadır” dedi. Kurumda 2021 yılında 15 milyon lira olan mal ve hizmet alımlarının 2023 yılına gelindiğinde 109 milyon liraya çıktığına dikkat çeken Karasu, daha evvel vermiş olduğu önergelerle SHGM’nin Pusula ve Solvera şirketleri üzerinden hizmet alımı yaptığının ortaya çıktığını anımsattı. Mal ve hizmet alımındaki artışta, bu hizmet alımlarının rolünün olup olmadığının açıklanmasını talep eden Karasu, ayrıyeten yasal harcama limitlerinin aşılmasının da ehemmiyetine işaret ederek “Sayıştay, Kamu İhale Kanunu’nun yüzde 10’luk harcama hudutları aşıldığı ve Kamu İhale Şurasından uygun görüş alınmadığı tespit etmiştir. Bu terslik neden kaynaklanmıştır? Bu nedenle kurumda rastgele bir inceleme, soruşturma başlatılmış mıdır yahut bir yaptırım uygulanmış mıdır?” sorusuna cevap verilmesini istedi.

İCAO denetimi

Karasu, başka önergesinde de dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Memleketler arası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) Türkiye’ye yönelik kontrollerini “Küresel Emniyet Nezaret Kontrol Programı-Sürekli İzleme Yaklaşımı” (USOAP-CMA) kapsamında geçen Eylül ayında iki hafta mühletle gerçekleştirdiğini hatırlattı. Airporthaber.com isimli internet sitesindeki habere nazaran kontrollerde ülkemizin sivil havacılık güvenliği puanı 84’ten 49,4 düzeyine düştüğü ve Hava Seyrüsefer Hizmetleri (Air Navigation Services (ANS) kategorisinde de yalnızca 19 puan üzere düşük bir puan aldığının söz edildiğini hatırlatan Karasu, bu düşüşün ülkemizin memleketler arası imaj ve inanç açısından sorun oluşturabileceğine dikkat çekti. “Türkiye’nin sivil havacılık güvenliği memleketler arası arenada zayıf görünürse, yabancı havayolu şirketleri Türkiye’ye uçuş operasyonlarını gözden geçirebilir” ihtarında bulunan Karasu, “Ayrıca, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ve ABD Federal Havacılık Yönetimi (FAA) üzere kurumlar, Türkiye’den gelen uçuşlar için ek güvenlik tedbirleri alabilir ya da kontrol süreçlerini sıkılaştırabilir. Hatta birtakım uçuşlar kısıtlamalara tabi tutulabilir. Ayrıyeten, havacılık bölümümüz ICAO puanlarının düşük olması nedeniyle yabancı yatırımcılar için daha riskli hale gelebilir” diye konuştu.

CHP Genel Lider Yardımcısı Karasu, “ICAO tarafından gerçekleştirilen kontrollerin sonuçlarının ülkemiz puanını düşürmesinin nedenleri ve puan düşmesinin muhtemel sonuçları nelerdir? Kelam konusu kontrol sonuçlarının ortaya çıkardığı meseleleri çözmek gayesiyle hangi somut adımlar atılacaktır? Bu aksiliklerin düzeltilmesi ismine yapılacak olan çalışmalar kim ya da kimler tarafından yürütülecektir? Kontrollerin olumsuz sonuçları üzerine, SHGM Genel Müdürü Kemal Yüksek hakkında idari bir soruşturma açılacak mıdır? Sivil havacılık güvenliğinin artırılması ve ICAO standartlarına ahenk sağlanması ismine önümüzdeki süreçte hangi stratejilerin uygulanması planlanmaktadır? Ülkemizin düşen puanlarının memleketler arası havacılık topluluğundaki imajını nasıl etkileyeceği konusunda bir kıymetlendirme yapılmış mıdır? Yapılmış ise içeriği ve sonuçları nelerdir?” sorularına karşılık verilmesini talep etti.


‘Gecenin Kıyısı’nda taraf tutmanın anlamsızlığı üzerine bir hikâye


 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir